Zmiany technologiczne, cyfryzacja, chmura w telekomunikacji, telekomunikacja w chmurze, to od kilku lat tendencja w rozwiązaniach multitelekomunikacyjnych. W świecie mobilnym tematem wiodącym jest 5G i realizowane w tę technologię inwestycje. Rynek rozwiązań telefonii VoIP, choć nie może być porównywany z magicznym 5G, nie pozostaje w tyle w kwestiach praktycznego zastosowania w biznesie oraz w ramach usług operatorów kablowych i ISP.
Skąd pomysł na zestawienie 5G i VoIP? Skoro taka potęga jak Microsoft zauważa potrzeby i realizuje rozwiązania telekomunikacyjne w swoich podstawowych produktach dodając centralowe rozwiązania VoIP w Teams to oznacza, że dla rozwiązań tej technologii przychodzą dobre czasy. Wniosek. Nie tylko rozwiązania mobilne się rozwijają.
Źródło: UKE
Pomimo spadków w statystykach, jeżeli chodzi ogólnie o użytkowników telefonii stacjonarnej, to kategoria VoIP jest tą technologią, której statystyki idą w górę. Przykład z raportu UKE za rok 2018 o „Stanie Rynku Telekomunikacyjnego w Polsce”. UKE podaje, że w 2018 roku w stosunku do 2017 roku o 59% wzrosła liczba użytkowników usług telekomunikacyjnych w technologii VoIP. O 28% wzrósł ruch telekomunikacyjny w tej technologii. A więc wzrosty, przy ogólnej tendencji spadkowej w telefonii stacjonarnej. Nie ma chyba użytkownika Teamsów, Skype’a, Messenger’a, WhatsApp’a, Viber’a, Hangouts’a, który nie kojarzyłby, że dzwoni po łączach internetowych. Do przesyłania głosu po internecie budowane są rozwiązania centralowe wykorzystywane w biznesie oraz administracji publicznej od kilkunastu lat. Choć rozpisywane przez instytucje Państwowe przetargi na rozwiązania telekomunikacyjne nie zawsze dopuszczają technologię VoIP, to VoIP i w tych instytucjach się rozwija.
Rozwiązania centralowe VPBX, ich prostota w użytkowaniu, zarządzaniu oraz niskie koszty zakupu i użytkowania powodują rozwój i coraz powszechniejsze zastosowanie technologii VoIP. Rozwiązania głosowe w Microsoft Teams mogą przyspieszyć zmianę zastosowania technologii.
Microsoft w ramach swoich rozwiązań telekomunikacyjnych zastępuje rozwiązania telekomunikacyjne Skype technologią Teams. Microsoft Teams jako część pakietu Microsoft Office 365 sprawia, że łączność ze światową siecią telekomunikacyjną jest dostępna w jednym oprogramowaniu. Klasyka w telekomunikacji to odbieranie połączeń i wykonywanie połączeń. Dzięki rozwiązaniom Teams będzie można dzwonić z numeracji stacjonarnej z komputera, laptopa czy komórki jak z klasycznego aparatu telefonicznego. Światowi producenci aparatów umożliwiających dzwonie w technologii VoIP zauważyli tę tendencję. Przykładem jest firma Yealink, która wzbogaciła już swoją ofertę o aparaty telefoniczne do realizowania połączeń w ramach rozwiązań Microsoft Teams.
Z wykorzystaniem numeru stacjonarnego można od dawna dzwonić wykorzystując różne aplikacje. Siła „głosu” w Microstoft Teams polega jednak na tym, że poprzez pakiety Enterprise E1 i E3 wraz z niezbędnym do dokupienia Systemem Telefonicznym (Phone System) oraz Enterprise E5 zawierającym System Telefoniczny eliminowana jest potrzeba posiadania infrastruktury telekomunikacyjnej.
Firmy korzystające z Microsoft 365 i Teams płacące za licencję Enterprise 5 poniosły już koszty posiadania phone system-u. A to oznacza, że optymalizacja istniejących drogich w zakupie i kosztownych w utrzymaniu stacjonarnych i klasycznych rozwiązań telekomunikacyjnych to ewidentna oszczędność idąca w dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. To jest świadoma optymalizacja kosztów poprzez cyfryzowanie rozwiązań telekomunikacyjnych w ramach rozwiązań chmura w telekomunikacji, telekomunikacja w chmurze.
Prawo telekomunikacyjne mówi o tym, że usługi telekomunikacyjne może świadczyć jedynie operator telekomunikacyjny. Partnerzy firmy Microsoft nie mają uprawnień telekomunikacyjnych więc w obsłudze swoich klientów biznesowych sprzedających rozwiązania firmy Microsoft wykorzystują partnerstwa z operatorami telekomunikacyjnymi. To po stronie operatorów telekomunikacyjnych developowane są rozwiązania i systemy umożliwiające komunikację Teams z powszechną siecią telekomunikacyjną w Polsce i na Świecie.
Widok Okna „Rozmowy” w Microsoft Teams: Funkcje jak w klasycznym smartfonie ale z przypisanym do konta numerem stacjonarnym.
Dla klienta biznesowego, instytucji publicznej „kuchnia” telekomunikacyjna nie powinna mieć znaczenia, skoro koszty są na tak niskim poziomie a rozwiązanie umieszczone jest w chmurze. Kluczem jest wykonywanie i odbieranie połączeń w dobrej jakości. Rozwiązanie telekomunikacyjne w Teams, czyli dzwonienie i obieranie funkcjonalnie przypomina smartphone. Jest proste w obsłudze, ale co najważniejsze, skutecznie realizuje połączenia.
„Głos” w Teamsach może znacząco zmienić i przyspieszyć rozwój technologii VoIP i numeracji stacjonarnej. Przyspieszyć rozwój ale także znacząco wpłynąć na koszty telekomunikacyjne w firmach oraz intensywność dzwonienia z numeracji stacjonarnej. To jest po prostu wygodne, tanie i praktyczne rozwiązanie. Piszę to jako użytkownik rozwiązania, dzwonienia i „głosu” w Microsoft Teams.
Krzysztof Dzięgielewski
Dyrektor Marketingu w LoVo S.A.